Brunch on my mind

Sedan i slutet av november har jag varit sugen på riktigt bra brunch. Var för en tid sedan på icke namngivet ställe där mat och miljö gav associationer till helt andra saker än det fräscha och löftesrika bord man önskar sig se uppdukat då man under en ledig stund på helgen söker ett bra ställe för brunch.
För att ersätta denna oangenäma upplevelse med en trevligare begav vi oss till Aquavit. Har hört ryktas att deras brunch skall vara en av stans bästa.

aquavitsign 

Vad definierar en lyckad brunch? För mig stavas den fräsch, vällagad, genomtänkt mat där köket hellre fokuserar på färre rätter med bra smak än slafsar ihop många för att tillfredsställa den breda massan.
Lägg därtill en trevlig miljö där du med lätthet får en överblick över vad som bjuds och där inbjudande fat kontinuerligt fylls på med nytt samt uppmärksam och trevlig personal. Ett plus är om man tänkt till lite extra för att överraska gästen och ge en helhetsupplevelse där vi går nöjda från bordet.
Hur väl motsvarar då Aquavit mina förväntningar och krav på en behaglig söndagsbrunch?

Trevlig miljö? Check
Vällagad, fräsch mat?
Check
Bra påfyllning av faten?
Check
Bortplockning av använd tallrik?
Check
Genomtänkta rätter med bra fokus?
Check
Vackert och tilltalande? Check

Aquavit´s meny är som bekant svensk-amerikansk till sin karaktär och det märks även i brunchutbudet. Bland rätterna finns grillade revben & kyckling, caesarsallad, gravad lax, tandoorimarinerad lax, skinka, potatissallad, lins- och gurksallad, crabcake, rostad potatis, bagels, eggs benedicte – som för övrigt var min personliga favorit.

Jag är vanligtvis inte helt överens med rinnande äggula men allt i denna förtjusande komposition tilltalade mig. Istället för bacon var där lax och färsk spenat – så bra smaker och otroligt vackert dessutom, kolla bara här. Jag blev förälskad så fort jag såg dem. Mitt sällskap och jag önskade oss stora doggy bags…

aquaviteggsbenedicte1

Du kan skapa din egen minihamburgare med olika tillbehör. Välj bland tomat, rödlök, romansallad, olika såser, miniostskiva, cole slaw och annat smarrigt. Brödet du får till är mjukt inuti med hård skorpa och sesamfrön och chilipulver ovanpå – riktigt, riktigt gott.

aquavitmakingburgers

aquavitplate1
Mia´s tallrik nr 1

aquavitplate
Mia´s tallrik nr 2

Jag älskar att blanda, min barnsliga förtjusning att mixa olika smaker är välkänd bland mina närmaste. Dock inte vad som helst och hur som helst men i min värld är vissa smaker förutbestämda att höra ihop (exakt vad skall vi inte gå in på här och nu). Men – desserter tillhör definitivt favoritområdet på den fronten. Choklad är min stora passion men för mig kräver den oftast syra i form av bär eller t ex citrus. Så – ett dessertbord fyllt av riktigt snygga och goda inslag (särskilt i miniformat för de ser aptitligare ut då) lämnar mig närmast tårögd.

Detta är något av det söta Aquavit bjuder på:
Fransk chokladkaka med annorlunda och oväntad kryddblandning i botten
Chokladcheesecake i glas med havtorn och digestivesmulor (trodde först det var mousse men Martin, Aquavit´s kökschef, berättade att det faktiskt var spritsad cheesecake)
Äppelpaj
Blåbärspaj, helt underbar med stora, knäckiga pajbitar (precis som jag vill ha den)
Småbrownies med pistagenötter
Munkar (med både färgglatt strössel och kristyr), var för mätt för att orka
Blåbärspannkakor
Fattiga riddare
Våfflor att grädda själv, satt och sneglade på våffeljärnet och hoppades in i det sista att jag skulle orka men det var helkört

aquavitblueberrypc
Blueberry pancakes & fattiga riddare

aquavitdesserts
Munkar, blåbärspaj, chokladcheesecake

aquavitdesserts21
Ostar med tillbehör, pistagebrownie, fransk chokladkaka

Som inom så många andra områden är det ofta konsten att veta när det är tillräckligt som skiljer lysande från fiasko. Aquavit vet – ingen rätt känns onödig och även om det var en fysisk omöjlighet för mig att prova allt så är jag övertygad om att även det jag ännu inte har testat är fantastiskt. Ofta anser jag att vad som gör den verkliga skillnaden är att allt smakar som det skall göra, det vill säga desserterna har till exempel inte fått ta smak av annat utan smakar som de bör, köttet smakar inte fisk osv. Kan tyckas självklart men ni vet vad jag menar – det är det långt ifrån alltid.

Aquavit uppfyller med beröm godkänt mina förväntningar – very well done!!

Och – så bjöds vi på livemusik. En skönsjungande och skönspelande trio som plötsligt bara fanns där – inte påträngande utan som ett skönt och välkommet inslag som fullbordade känslan av totalt välbefinnande i vår söndagspaus – som definitivt kommer att upprepas på Aquavit.
Brunchen är öppen varje söndag kl. 12.00-16.00. Man har två sittningar, kl. 12.00 och kl. 14.00. Ring och boka bord på tel: 08-676 98 10. 

aquavitlive3

Sist men inte minst vill jag ge kökschef Martin Brag en stor eloge. Martin är en oerhört duktig kock som gör en stor insats och ett utmärkt jobb i köket. Eftersom jag har avnjutit hans kreationer flera gånger kan jag garantera att de är extraordinära och något vi mer än gärna återkommer för (ankriletten är något jag fortfarande drömmer om, dock inte på menyn för närvarande).

Keep up the good work!

aquavitmartin

~ av Mia på januari 11, 2009.

3 svar to “Brunch on my mind”

  1. Jag är den person som var med i sällskapet, mmm vilken brunch! Ägg Benedicte, den rätten kan jag lätt köra 15 mil för att sätta gaffeln i! Men det fanns många härligheter som var uppdukade och tyvärr så blir man så mätt, det går ju bara inte att smaka på allt. Jag har faktiskt en bra lösning på problemet….. jag får helt enklet komma fler gånger, bra va’?

  2. […] bara varit där på lunch två gånger. Cloud Nine ligger precis bredvid Clarion Hotel Sign och Aquavit Grill & Raw Bar. Lunchmenyn består av två dagens samt ett pasta-, sopp-, sallads- och vegetariskt alternativ som […]

  3. […] Läs om min brunch på Aquavit […]

Lämna en kommentar