Smålands guld

Om man som jag är uppväxt på den småländska landsbygden med svamp, bär och vilt kring husknuten får man ibland lätt abstinens när storstadens brist på dylikt blir alltför påträngande. Med en mamma som tog mig med ut i blåbärsskogen innan jag kunde gå och en jaktentusiast till pappa är jag i högsta grad uppfödd på vad skog och natur gett.

Även om jag numera bor utanför tullarna med skog och vatten runt hörnet har jag fortfarande inga egna smultronställen där jag kan frossa i kantarell-, blåbärs och vildhallonplockning. Visst kan man här och var köpa av andra som plockat men det är ju inte samma sak… Saknar det allt som oftast, men – då är det ovärderligt att ha påhälsande föräldrar som har varit supergulliga och tagit med av skatterna från egen skog.

 kantareller

Sommarkantareller från svampstället ”hemma”, som tydligen var nästan självlysande av marktäckande!! kantareller. Mina absoluta favoriter som fyller frysen till en tredjedel utanför svampsäsongen. En del av dessa skönheter hamnade i smarrig kantarellrisotto.

blabar

Saftiga, nyttiga, megagoda och vackra. Mamma gjorde en underbar blåbärspaj som blev bejublad av grannarna.

nypotatis

Jag har satt egen potatis, Sparris, Amandine och Fakse men jag fick ner dem i jorden lite sent så de första kommer nog inte förrän om ett par veckor. De här kommer från mina föräldrars eget land och visst är det något alldeles speciellt med det som har grott i din trädgård. Dessa var så mjälla att skalet gled av bara man gned potatisen lite mellan fingrarna. Ugnsrostades ihop med morötter och lök och åts sedan till chilimarinerad kyckling, mums…

Ibland glömmer man vilken lyx det faktiskt är att kunna skörda sina egna grödor och njuta av det man (eller kanske mamma) plockat för bara några timmar sedan.

~ av Mia på juli 20, 2009.

Kommentera

 
