I mitt land – rabarbertajm

Som alla andra vettiga människor hejar jag på närproducerat och småskalig odling. Kan det bli mer nära och i mindre skala än egen trädgård?

Nu är det rabarbersäsong och mina växer på tre ställen i landet. Hur häftigt och lyxigt är det inte att kunna gå ut i trädgårdslandet, skära sig några stjälkar rabarber och baka en paj?

 rabarberlandet

Spänstiga och nyuppkomna står de bara och väntar på att skördas.

rabarber

Färskare blir det inte – direkt från myllan utanför i landet via köket och raka vägen till mitt bord.

rabarberpaj

Jag gör min pajdeg på apelsinolivolja (Mancino Apelsin) som med sin runda sötma ger en perfekt balans till rabarberns syra. Recept på min rabarberpaj.

~ av Mia på maj 18, 2009.

Kommentera

 
