och snart är det jordgubbarnas tur…

Visst är rabarber goda men jordgubbar är förutom hallon min bärfavorit. Även jordgubbar växer i mitt land, svenskt söta, härligt saftiga och underbara är de plockfärdiga kring midsommar.

balsamicojordgubbar

Fram till dess får man nöja sig med vad som står till buds i butiken och när jag gör mina balsamicogubbar duger de bra.

Tips: skiva upp en liter jordgubbar och lägg i en skål.
Riv ned en näve mynta eller citronmeliss och blanda med jordgubbarna.
Häll över cirka 2 msk balsamico – jag använder Verrini Munari´s 7-åriga Oro, fyllig, välutvecklad och trögflytande.
Blanda även ned 1 msk citronolivolja – jag väljer Mancino Citron

Låt stå och dra en stund och servera ihop med vaniljglass eller till exempel rabarberpaj.

gindrink

Somrigt så det förslår, gindrinken blir läskande med jordgubbar, citronmeliss och massor av is.

~ av Mia på maj 17, 2009.

Kommentera

 
