Min nya vassa kärlek

Jag har en ny kärlek. Dess hårdhet överträffas endast av diamant, den är japansk, vass som få och stavas hi-tech ceramic. Jag snackar förstås om Satake´s grymma keramiska knivar.

Träffade trevliga Johan på Viking Sun som introducerade mig för denna extremt kompetenta och läckra tingest. Har nu en i min ägo och har slicat både det ena och det andra, tomater klyvs som vore de rumsvarmt smör under den übervassa eggen och jag kan knappt sluta…

satakekniv

Keramiken renas, pulveriseras, formas, bränns och pressas med tusentals tons tryck innan slipning och slutfinish. Eggen kan göras mycket vassare än stål och hålla mer än tio gånger längre, bladet väger bara hälften så mycket, den rostar inte och påverkas inte av syror.

Global har fram till nu härskat på knivfronten i mitt kök men några av dem får maka på sig och lämna plats för splendid Satake!

~ av Mia på april 21, 2009.

Kommentera

 
