Matdistriktet – en oas mitt i stan

Trendiga matvarubutiker poppar upp här och var, vissa försvinner snabbt medan andra består. Jag har en stark känsla av att ganska nyöppnade Matdistriktet på Rådmansgatan är här för att stanna.

matdistriktet_wall

Jag skulle vilja träffa den matentusiast som inte blir förälskad när han/hon kliver innanför Matdistriktet´s dörrar. Här finns saker man känner igen och aldrig hittar någon annanstans, välkända älsklingar och så nya, spännande produkter som säkerligen kommer att bli favoriter.

Carro Tallving, en av eldsjälarna bakom Matdistriktet menar att allt som passerar dörrarna väljs ut med omsorg, gärna får vara ekologiskt och närproducerat men det är inget krav. Huvudsaken är att maten smakar gott, inte innehåller en massa onödiga tillsatser och är inspirerande och äkta.

matdistriktet_bord

De flesta med mig handlar med förnuftet och efter egen smak men även med ögat. Hos Matdistriktet möter du inte bara hängivna, genuint trevliga och engagerade människor, varje produkt är noga utvald med förstånd men även stort hjärta och allt ser enormt aptitligt ut och har sin egen smakfulla presentation.

matdistriktet_musli

Matdistriktet gör sin egen müsli – full av nyttigheter och supergod.

matdistriktet_cereals

Här hittar du också grymma, brittiska Dorset Cereals som tycker livet är för kort för att nöja sig med second best…

matdistriktet_greens

Även om det finns en stark strävan efter ekologiskt närproducerat och småskaligt finns det ju vissa godsaker som bara måste hämtas hem från annat håll.

matdistriktet_ostar

Fast i många fall behöver man inte gå över ån, flera av ostarna kommer från Väddö Gårdsmejeri och det ekologiska lammköttet från Järingegård i Skebobruk.

matdistriktet_losvikt

Shoppa nyttiga nötter, bär och frön på lösvikt.

 

matdistriktet_sweets

Kolla läckerbitarna som kallas Chokla´ fantasi. Sofia´s försök sist att få ner en i min shoppingbag misslyckades – men tro mig, jag kommer inte alltid att vara ståndaktig…

matdistriktet_water

Tänk på miljön – köp med dig en flaska vatten hem för 20 kr och kom sedan tillbaka och fyll på 1 000 gånger. Finns både hett och kallt, bubblande och stilla.

matdistriktet_door

Jag slår vad om att de lokala Norrmalmsborna jublar över att äntligen ha fått sitt eget matmecka. När du lämnar Matdistriktet vet du att du snart kommer tillbaka, kan bara inte låta bli…

Två av personerna bakom Matdistriktet, Nisse Berg och Anna Flytström, är också delägare i Cous Cous Catering och Event. Cous Cous huserar i lokalerna och tillagar take away-mat samt bakar butikens bröd och bakverk.

Har ännu inte smakat men varje gång jag varit här har lådorna sett så frestande ut att nästa gång måste jag bara ha en – eller flera!

~ av Mia på april 10, 2009.

Kommentera

 
