662 km… kan någon flytta Umeå närmare Stockholm?

Glöm Aikens-bröderna och systrarna Peberschlager – i Umeå regerar the Åkerlund brothers! Per och Lars Åkerlund driver DUÅ, Umeå´s stolthet i delikatessväg – butiken är nyligen utökad med matstudio och flyttad till ett mer centralt läge på Storgatan.

dua_per_lars1

Jag har aldrig varit i Umeå tidigare (killarna och jag träffades genom gemensamma bekanta i Stockholm). Nu var det på tiden att packa väskan och bege sig norröver, dels för att kolla in butiken och även för att hålla en balsamicoprovning på kvällen.

dua_skylt

Det är alltid lika kul att hälsa på kunder och kliva in i deras vardag, charmen med olika butiker är att även om sortimentet i många delar liknar andras är ingens koncept riktigt den andras likt.

Jag förstod att på DUÅ skulle allt vara toksnyggt och i toppform för dessa två killar är så trendmedvetna, hungriga efter nya, spännande utmaningar och säkra i sina val att en succé var given.

dua_butik

Kvällen innan jag kom hade duån medverkat i direktsänd regional-tv. Snacka om mediaeffekt, alla kunder jag mötte kände till att de trevliga och duktiga killarna gästat tv-studion och berättat om sin nyflyttade och nyöppnade butik och matstudio.

Har sällan träffat på en så unisont välvillig kundskara, alla var rörande överens om att Per och Lars är superduktiga, supertrevliga och har stenkoll på allt i matväg – och jag kan bara njutningsfullt instämma när jag går runt och upptäcker bekant och nytt i en av landets snyggaste och mest lyckade matmötesplatser.

Per expedierar och ger träffsäkra råd till vetgiriga kunder.

dua_kassa

 OliOli´s oljor pryder hyllsektionen.

dua_oljor

Jag passade på att dema mina oljor och balsamico dagtid. DUÅ:n är för övrigt grymma på att lyfta fram Verrini Munari´s sjuåring, Oro.

dua_demo

Kolla in smarriga Serranoskinkan.

 dua_jamon

 DUÅ:n väljer varje produkt med omsorg, ostarna kommer från lilla Vilhelmsdals Gårdsmejeri i Tommarp och en del från Möllans Ost (Peter Mårtensson´s import). De säljer även Peter´s måste-bok för ostälskare ”Ingen måltid utan ost”.

 dua_cheese

Sugen på kött? Här finns wagyu-flankstek, dilamm från Välnäs, renrostbiff från Idrefjäll, franskt ankbröst, Iberico-gris, kåtarökt röding och korvar från Taylors and Jones – och mycket mer därtill.

dua_meat

Gérard Vives´ superläckra peppar- och kryddrör från Poivre (som jag för övrigt inte klarar mig utan längre). 

dua_poivre

DUÅ frontar disken med Emanuel Andrén´s överjordiska, oslagbart läckra praliner. Jag vet dessutom vilket enormt arbete som ligger bakom dessa konstverk. Emanuel är grymt duktig och lirar i världsklass-ligan av konditorer och chokladkreatörer. Förra året ingick en exklusiv samling av Emanuel´s praliner i amerikanska Grammygalan´s ”gift bag”.

dua_chocolate

Se på de handmålade underverken, jag har smakat de flesta (dock inte här) och tro mig, har du provat dem vill du aldrig gå tillbaka till standardtryfflarna för fem spänn styck. Önskar bara att fler ville få upp ögonen för genuint hantverk även på chokladfronten.

dua_emanuel

Var under kvällen så upptagen med att snacka om och prova balsamico så därifrån finns inga bilder. Vi provade fyra årgångar från Verrini Munari, Rosso 4 år, Oro 7 år, Affinato 12 år (Tradizionale) och Extra Vecchio 25 år (Tradizionale).

Även om åsikterna bitvis gick isär var gruppen ganska eniga om att Rosso kändes ung med ganska stor syra, Oro välutvecklad med kraft att gå en match mot 12-åringen – skillnaden var distinkt men ändå inte så stor som väntat, Extra Vecchio däremot – himmelsk.

Vi provade 24 månader lagrad Parmigiano och 25-åringen tillsammans och kände att de tu utgjorde en enhet där det var svårt att veta var den ena började och den andra tog vid, a match made in heaven.

Kunde ju inte motstå att låta gruppen prova mina oljor också, Marqués de Valdueza´s nya skörd toppar förra årets med som vanligt tydliga toner av äpple och tomat men även en angenämt välbalanserad pepprighet så här i början av året.

Brödernas osvikliga känsla för detaljer och helhet är grym och efter mitt besök i björkarnas stad önskar jag att avståndet till något bland det mest imponerande jag sett i butiksväg vore 0 km.

dua_table

Vill äta frukosten och lunchen vid det specialdesignade bordet och de superläckra grönt sköna stolarna (Jens Fager), laga middagen i det snygga köket, shoppa min mat – och presenter i butiken som rymmer en massa favoriter som man söker men aldrig hittar och en uppsjö av nya grejer som DUÅ:n letat sig fram till och bli vän med alla underbara kunder jag träffade under dagen och kvällen.

Umeå visade sig definitivt från sin allra bästa sida och jag är helt övertygad om att både butik och matstudio med schyssta gästspel och events kommer att finnas i alla Umeå-bors hjärtan, shoppingkassar och medvetande framöver.

Tack till Lars & Per för glatt umgänge, kul dag + kväll och god middag på Rex!

~ av Mia på mars 31, 2009.

4 svar to “662 km… kan någon flytta Umeå närmare Stockholm?”

  1. Du är bara för gullig Mia!,,synd bara att man ser så j-vla sur ut på bilden;)
    Det är ett sant nöje att få lära känna och jobba med en sån som du:)

    Du är ALLTID varmt välkommen till vår hem!
    Vi hörs snart då hyllorna blivit tömda på ditt godis…….

  2. Har bara sett er butik via webbsidan, jag är imponerad.
    Rätt sortiment och bara kvalitet.
    Här kommer Borkbosuringen att passa som hand i hansken.

    Hälsningar
    Hans E
    Saltör/ Borkbo Salteri

    • Hej Hans,
      Jag tror att det är min kund, butiken DUÅ i Umeå du vill få kontakt med, stämmer det?

      Hälsningar
      Mia Gustavsson
      OLIOLI

Kommentera

 
