Helkvälls-AW med kund

Det finns många fördelar med att vara leverantör i matvarubranschen. Uppenbara sådana är att man delar passionen kring mat, nya härliga produkter och livets goda i allmänhet med sina kunder. Som om inte det vore nog har jag som extra bonusförmån det otvivelaktiga nöjet att även umgås privat med flera av dessa urtrevliga personligheter.

Erika Andreasson som är butikschef hos P & B (min kund i Söderhallarna) och jag tog oss en helkväll efter jag varit där en fredag och demat mina oljor.

miaerika_aw

Vi var rejält hungriga, jag hade i vanlig ordning inte käkat lunch och var utsvulten. Vi begav oss till Pontus bar som vid den här tiden (lite efter åtta) var överfull. Som sagt var vi på matjakt och ville prova barkäket hos Pontus. Ställde oss därför med drinkar i baren i väntan på bord (i baren kan man inte boka bord).

miaerika_pontusdrinks

Efter ett par drinkar var det definitivt läge för ett bord och framför allt föda. Vår påpasslige bartender fixade äntligen (ställets bästa) bord åt oss och vi fick slå oss ned och fortsätta njuta av drinkarna – som förresten var grymt goda och beställa mat.

Både Erika och jag var nyfikna och ville smaka lite av varje så vi tog in olika mellanrätter (Pontus´ bar serverar förresten asiatiskt kök). Maten tillagas i baren som är inrymd i mitten av lokalen. Jag kan garantera att man hade fullt upp denna kväll, kul att se köket jobba och tallrikarna effektivt lämna barens hårt arbetande kock.

Vi startade med Dim Sum med Karl-Johansvamp, shiitake, svart tryffel och äpple- & lökdressing.

miaerika_pontusdimsum

Åh, vilka små underverk – underbart goda och välgjorda, min absoluta favorit för kvällen!

Tonfiskcocktail med avokadocréme och avrugakaviar.

miaerika_pontustonfisk

En len men smakrikt mumsig cocktail. Läckert, fräscht och lätt (avokadocrémen var perfekt till tonfisken).

Pankoroll med pilgrimsmusslor, koriander och vitlöksolja.

miaerika_pontuspankoroll

Krispigt fried yta med ljuvlig pilgrimsmussla och koriander. Jag hoppade ingefäran men wasabin till var bra fast märkligt nog lite smaksvag?..

Vietnamesiska nêms med fyllda med nudlar, räkor, fläsk, mynta och chili serverad med sallad och nuoc cham-sås.

miaerika_pontusnems

Underligt nog var jag minst förtjust i den här rätten. Trodde att jag tveklöst skulle älska dessa små rullar men jag tror att en generös portion mynta ihop med såsen blev lite för syrligt för min smak. Dock återigen oerhört välgjort och fräscht.

Jag blev positivt överraskad, hoppades att barmaten skulle vara bra men hade inte väntat mig att den skulle var SÅ bra. Stort plus för bra musik & DJ, beroendeframkallande drinklista samt uppmärksam och sympatisk service (trots hektisk kväll).

Mätta och belåtna begav vi oss till Le Bar Rouge för att fortsätta avnjuta grymma drinkar. De har garanterat stans bästa och gör gärna specialare på beställning. Huset Le Rouge (både matsal och bar) har ju en helt unik och helrätt inramning i dessa bistra tider när man längtar efter en mer värmande miljö än många andra krogar erbjuder och man kliver därför gärna in i dess röda salonger.

miaerika_lerouge

Jag hyser en förkärlek för drinkar innehållande passionsfrukt, hallon och lime medan Erika gillar Bloody Mary och barens rabarberdrink. Baren hade just denna kväll, till Erika´s stora besvikelse, inga rabarber men det kompenserades snart med fullgoda ersättare.

lebardrinks3

Urgod avrundning på en lyckad kväll – med mat, drinkar & sällskap i högform blir det knappast bättre.

~ av Mia på mars 16, 2009.

Kommentera

 
