Park Aveny Café – un brasserie geniale

I alla fall om de får säga det själva… Jag är smått benägen att hålla med.

När vi kom till vårt hotell, Gothia Towers, efter en lång mässdag trodde vi först att någon celebritet gästade hotellet eller att man ställt till med storevenemang. Kön ringlade sig lång, en dörrvakt var posterad utanför portarna och inuti foajen och i baren (läs Incontro) var det knökfullt. På frågan vad som pågick och hur vi skulle komma in till hotellet fick vi svaret ”Det är after work, så här är det alltid på fredagarna”.

My god – så ser det inte ut i våra hotellbarer i Stockholm vid 7-tiden en fredag. Nog för att det kan vara mycket folk men det här var ju rockkonsert-knökat..! Fick gå upp en trappa och ta hissen därifrån eftersom hissen ner till bottenplan var avstängd fredagskvällar. Visst har de goda drinkar i baren men det här var ju nästan löjligt. Göteborg roar sig och det är ju gött.

Park Aveny Café är ganska tomt på folk och betydligt lugnare än vår överfulla hotellbar. Det finns gott om bord och vi får sitta vid fönstret, har hört att uteserveringen sommartid är välbesökt och omåttligt populär vilket jag gott kan tänka mig.

Köket bjuder på franskt brasserie med knaperstekt kalvbräss, foie gras, råbiff och anka. Vi tar den långbakade oxkinden som serveras med potatispuré, champinjoner, smålökar och torkade aprikoser.

parkaveny_meny

Det är inget fel på smaken, oxkinden smakar bra och som den skall, såsen mustig och väl tilltagen, champinjoner och smålökar spänstiga. Aprikoserna var lite undangömda och ganska få. Märkligt nog har vi faktiskt fått puré tre gånger av tre som tillbehör under vår Göteborgsvistelse. Park Aveny´s var av mer mos- än purékonsistens men helt ok – fast inte jämfört med Heaven´s grymma och Kock & Vin´s ljuvliga.

parkaveny_oxkind

Portionerna är stora, alltför stora för att jag skall orka äta upp allt. Servisen är tillmötesgående, kanske lite väl avslappnad med tanke på att matsalen knappt är halvfull – men trevlig. Vi lämnar restaurangen för att se vad som händer på stan – det är en hel del kan jag lova…

Ett stort plus för den hjälpsamme portier som dagen efter då jag insåg att jag glömt min scarf vid bordet hjälpte mig att återfinna denna (efter viss påtryckning men ändå).

~ av Mia på mars 12, 2009.

Kommentera

 
