Nyöppnat – Restaurang Borggården i Armémuseum

Besökt Armémuseum på Riddargatan på länge? Jag som i princip bott granne med den vackra vita 1700-talsbyggnaden under flera år har passerat förbi otaliga gånger men aldrig besökt just detta museum.

Numera finns det dock en specifik anledning för mig att passera genom portarna och den stavas Restaurang Borggården. Ägarna till Restaurang Atrium i Nationalmuseum har äntrat ännu ett museum och driver sedan den 10 februari Armémuseum´s restaurang.

borggardentak

I matsalen som förr härbärgerade kanoner och annat tungt artilleri ryms nu cirka 90 gäster. Det välvda taket vävs samman med pelare som i bågformationer binds ihop med varandra, så vackert och rent, en av de mest trivsamma lunchmiljöer jag besökt på länge. Av kökschef Fredrik Klein får jag veta att i de jättelika, svarta takkrokarna brukade förr hänga kanoner.

borggardenbuffe

I matsalen finns precis som hos Atrium en välfylld grönsaksbuffé framdukad. Här ställs inte den vanliga trista, trötta mixen av lunchsmetiga grönsaker fram utan allt ser fräscht och inbjudande ut. Till buffén bjuder man på mina (OliOli´s) olivoljor och balsamico.

 borggardenbrod

Brödet bakar man själv (supergott!) och till detta serveras olika röror, bland andra pesto (som är grym) och hummous.

borggardenboeuf2

På menyn väljer du mellan grönsaksbuffén, till denna kan du lägga till serranoskinka eller savolax, dagens samt flera ytterst vällagade rätter. Jag provade deras Boeuf Bourgignon och njöt mig genom hela lunchen.

Jag har sagt det förut men det tål att sägas igen – jag vill fortfarande påstå att det är få lunchställen som erbjuder verkligt vällagad mat (särskilt för runt hundralappen) och jag blir lika euforiskt lycklig och överraskad varje gång det sker. Restaurang Borggården lagar allt från grunden och med omsorg och jag som är svag för genuint utförd husmanskost bockar ödmjukt.

borggardensweet

Om du orkar kan du inta kaffe och något sött, här finns goda kakor och bullar – själv åt jag morotskaka trots att jag var proppmätt…

Från Restaurang Atrium i Nationalmuseum har flera duktiga medarbetare flyttat med till Borggården.

borggardenjakob

Jakob Axel-Nilsson, tidigare restaurangchef på Atrium är restaurangchef även här samt ny delägare i Restaurang Borggården.

borggardenfredrik

Fredrik Klein, tidigare köksmästare på Restaurang Atrium driver Borggårdens kök och är nu även han delägare.

borggardenfredrikmicke

Till sin hjälp i köket har Fredrik Micke Beausang som också följt med från Atrium´s kök.

borggardencoffee1

Marlene som är restaurangansvarig lunchtid gör supergod cappucchino.Restaurangen är öppen tisdagar 11-20 samt onsdag-söndag 11-17, måndagar stängt. Kvällstid tar man emot slutna sällskap och dagtid finns även konferensmöjligheter för upp till 140 personer i huset.

 

Längre fram i vår kommer man att anlägga en uteservering in mot gården. Jag kommer definitivt att gästa denna, tänker mig innergården som en oas inrymd mellan Hedvig Eleonora och Strandvägen med Sibyllegatans och Artillerigatans trafikerade stråk på behörigt avstånd. Ett fredat tillhåll för en skön lunch- eller eftermiddagspaus, mitt i stan men med det pulserande livet på lite lagom avstånd. Svårt att motstå…

Rekommenderar varmt ett besök – genuint vällagad mat, bra med en restaurang där du kan äta lunch senare än på de vanliga lunchtiderna, vacker miljö och personal som är tillmötesgående och trevlig – kombon växer inte på träd.

~ av Mia på mars 2, 2009.

Kommentera

 
