Hade jag henne runt hörnet vore jag där dagligen… go Cajsa Warg!

cajsawargdorr

Finns det något mer njutningsfyllt och hungerframkallande än att shoppa mat i en butiksmiljö där inredningen för tankarna till den forna lanthandeln, personalen är hjälpsam och trevlig (utöver det vanliga) och där du hittar precis det där du alltid letar efter men aldrig finner?

Om en sådan butik existerar? Visst gör den det, Cajsa Warg på Södermalm i Stockholm är ett av de ställen där man lätt förlorar sig bland hyllorna och läser på förpackningar, upptäcker matvaror man inte sett förut och insuper atmosfären. För här finns garanterat atmosfär, man har verkligen lyckats med att få till det där som många kanske eftersträvar men inte riktigt uppnår.

Shoppingkorgarna är av korg, kassadisken i gedigen ek – på gammalt vis fast med matningsband och allt ser så där aptitligt ut att man lätt skulle kunna fylla både en och två korgar här. Jag är stormförtjust och om jag var Söderbo skulle de ha mig här i tid och otid…

cajsawargkassadisk

Har du tänkt på hur få livsmedelsbutiker med färdig- och egenlagad mat, och ofta även matställen det egentligen är som får dig att känna ”Vad är det som doftar så gott? Vad hungrig jag är! Jag måste ha!”? Hos Cajsa kan du inte bara förse dig med livsmedel och råvaror som i mycket stor utsträckning är ekologiska, närproducerade och noga utvalda utan också med färdiglagad mat över disk.

I fredags och lördags hade jag förmånen att få tillbringa flera timmar hos Cajsa Warg. Det var nämligen så att jag och Nikos Doschoris var inbjudna för att introducera Gerani, Nikos´familjs olivolja från Grekland.

Förutom att få träffa Cajsa´s supertrevliga personal och möta deras entusiastiska kunder kan jag lova att det var en bonus att omges av dessa fräscha matdofter som, om jag inte redan haft middagsplaner, hade fått mig att ladda shoppingkorgen till bristningsgränsen.

cajsawargstaff

Familjen Doschoris odlar sina oliver på grekiska fastlandet, utanför Korinth, cirka 9 mil väster om Aten. Produktionen är liten, man får runt 700 liter per år och Nikos som är gift med en svenska och bor i Sverige halva året ser till att familjens olivolja fraktas hit och säljs via mig till utvalda delikatessbutiker runtom i landet.

Oliverna skördas i november-december och jag har nyligen fått hem senaste skörden. Man använder olivsorterna Manaki, Megaritiki och Koroneiki, större delen (ca 90%) av oljan kommer från gröna oliver. Smaken är gräsig med inslag av örter och har en medelpepprig eftersmak.

cajsawarggerani

cajsawargnikos1
Nikos visar bilder och berättar om familjens arbete med olivskörden.

Nikos och jag bjöd på provsmakning av Gerani tillsammans med butikens goda bröd. Det var ett stort nöje att gästa Söder´s matmecka, tack för oss. Om olivoljan var omtyckt? You bet – det gick som smort!

cajsawargnikos_mia1

Vill du besöka Cajsa Warg?

Adressen är:
Renstiernas gata 20
116 32 Stockholm
Tel. 08-642 23 50
www.cajsawarg.se
info@cajsawarg.se

Öppettider:
Mån-Fre 08.00-21.00
Lör-Sön 10.00-21.00

~ av Mia på februari 16, 2009.

Kommentera

 
