Fasa & fascination på strutsfarmen

Stora fåglar har för mig alltid tett sig skrämmande. Tror det är deras (enligt min uppfattning) oberäkneliga och fjädertäckta natur som får mig att känna mig obekväm. Inte underligt då att ett besök på en strutsfarm både lockar och skrämmer. Då och då är det ju dock som bekant intressant och lärorikt att trotsa sina rädslor och gårdagen visade sig bli just ett sådant tillfälle.

Jag har tidigare bara sett strutsar på tv och till och med då förundrat mig över deras storlek, snabbhet och utseende. Nu var det dags att få mer kött på benen och av gårdens ägare Magnus vi fick höra mer om vad strutsar är för slags djur.

rinkebystrutsar3 

Vi hade övernattat hos Susann i Vrena utanför Nyköping. Innan vi åkte tillbaka till Stockholm tog Susann med oss på en liten ”kött-turné” där vi först besökte Stigtomta slakteri och köpte med oss lite kryddiga korvar och rimmat sidfläsk, skall tydligen vara grymt gott, och sedan for vidare till Rinkeby Struts- och Kalkonfarm i Jönåker.

Om jag säger Rinkeby går dina tankar kanske till Stockholmsförorten men Rinkeby Gård i Jönåker är något helt annat än betong och storstad. Här föder man upp kring 200 strutsar och har eget slakteri och gårdsbutik. Efter ett besök i butiken där vi köpte med oss strutsfilé och lite annat smått och gott bjöd Magnus med oss att kika på ”råvaran”.

rinkebymagnus_susann
Magnus och Susann kikar i charkdisken

rinkebylineup
Florence, Magnus och jag utanför ena strutsboxen

Strutsens hjärna är tydligen mindre än dess öga. Om du har hälsat på en skock kalvar i en hage vet du att de är lika nyfikna som de är rädda och vill gärna slicka handen men vet inte om de vågar. I strutsflockens närvaro är det inte tal om att tveka eller backa.

Jag fick min uppfattning om strutsarnas oberäkneliga natur bekräftad av Magnus som berättade att de är närgångna, oförutsägbara och orädda. Strutsar gillar inte beröring på halsen så när de kom för nära tryckte Magnus dem på halsen under huvudet och då backade de. Deras känsla för rangordning är utpräglad och sticker man en käpp eller liknande i luften över strutsens huvud känner den sig i underläge.

 rinkebymagnus

rinkebystrutsar
Fjäderfä close-up, här är vi inne hos strutsarna som var oerhört nyfikna och närgångna och hela tiden fick motas bort (jag höll mig bakom Susann)

En struts kan väga över 200 kg, bli över 3 meter hög och springer 80 km/h. En spark från strutsen är att jämföra med en hästspark, fast snabbare. Strutsars föda kommer från växtriket så min rädsla att bli nafsad på är delvis ogrundad – men, visar det sig, inte helt oberättigad.

Inne i gången mellan strutsboxarna blir jag väskryckt av en glupsk struts. Näbbar ven kring huvudet som vingslag och jo, man fick verkligen huka sig och täcka för öron och ögon. En tag var känslan av obehag så stark att jag ville skrika och stampa i golvet som ett barn och helst fly fältet men behärskade mig och lugnades av Magnus sätt att effektivt mota bort denna urtidsflock. Kan låta som en fånig fobi men denna kan delvis ha att göra med att jag som liten blev jagad och biten av en svan…

rinkebystrutsar_mia
Kolla min hukande hållning – och närmaste struts som lystet öppnat gapet…

rinkebystrutsar2
Strutsens ögonfransar får vilken kvinna som helst avundssjuk, de är superlånga

Med klor på vingarna, huvud som för tankarna till sedan länge utrotade forntidsdjur och ben och klor som verkligen ser ut som något ur Jurassic Park (knäleden böjer framåt och de har en lång ”tå” som sparkar stenhårt) är strutsar onekligen respektingivande varelser.

rinkebystrutsben
Vem vill ha en spark av denna enorma tå??

rinkebysusann_vs_struts
Snacka om att ha siktet inställt!!…

Efter att ha undkommit med livet i behåll hälsade vi på djur som i alla delar skiljer sig från strutsen. Bosse, en av Magnus två Highland Cattle-tjurar var på nötkreaturs sätt hur lugn och snäll som helst, inga oförutsedda rörelser här inte. Charlie, tjur nr 2, tog så lång tid på sig att närma sig oss från andra sidan hagen att vi innan han nådde oss varit tvungna att lämna gården.

 

rinkebybosse
En urgullig Bosse med vackra och vässade horn

Jag är inte säker på om besöket på gården har minskat min obehagskänsla på strutsfronten (kanske tvärtom) men trots vissa tjuvnyp på alla möjliga ställen (får se om jag får blåmärken…) var det otroligt intressant och supertrevlige Magnus gjorde vårt besök på gården minnesvärt.

Du kan hälsa på Magnus och hans strutsar (han har även emu och nandu på gården) och handla i gårdsbutiken. Visningar sker vid förfrågan, ring och boka på tel: 0155-21 08 00. Gårdsbutiken är öppen fredagar 14-18, lördagar 10-14 och sommartid alla dagar 11-16 samt efter överenskommelse.

~ av Mia på februari 14, 2009.

Kommentera

 
