Primetime-slime, ”Bizarre Foods with Andrew Zimmern”

Jag brukar sällan behöva vända bort blicken från tv:n oavsett vad som sänds. Men – när den halvgalna matprofilen Andrew Zimmern reser världen över och provar det mest bisarra i matväg man kan tänka sig – och inte tänka sig, händer det att jag får kväljningar.

andrewzimmern
Andrew intar sushi från naken kvinna… (Bizarre Foods Sexy Special)

Idag satt jag och åt framför tv:n (inte så smart) och kollade samtidigt när Andrew besökte bland annat Tokyo, Bangkok och Chiang Mai. Alla som har rest i exempelvis Asien vet att här äts allt, jag som är en fegis när det kommer till riktigt märklig mat backar när råa inälvor och dylikt bjuds.

Så inte mr Zimmern, idag bevistade jag när han höll ett bultande grodhjärta mellan ätpinnarna, slukade detta och konstaterade ”not bad”. Innan jag förstod att det var den isärryckta grodans still beating heart såg det ut som något helt annat, obscent och overkligt levande – du behöver se det för att inse vad…

Andrew käkar också thailändska birds nest, svalbon från grottor, för 150 dollar och deep-fried fladdermöss i Chiang Mai. Hela tiden med en supercool, helt orädd inställning som måste avundas. Den ena obskyra rätten efter den andra intas, omdömena skiftar från ”not bad” till ”mmm, yummie”. I enstaka fall som när Andrew tävlar med en japan om vem som kan äta flest yakitori av olika slag och ett av spetten består av någon form av testikel konstaterar han att han hellre blir bunden i en myrstack insmord med honung än äter en tugga till av den spettade testikeln. 

Jag är superfascinerad och i lika delar äcklad av att se saker ätas, som jag inte i min vildaste fantasi kunde tänka mig ens existerade, på väg mot en mans mun. Men som Andrew konstaterar – ”one man’s poison is another man’s delicacy”.

Missa inte Bizarre Foods with Andrew Zimmerman, går på Travel Channel.

~ av Mia på februari 7, 2009.

Kommentera

 
