Balsamico- & tonkamaränger

Maränger är ju vansinnigt söta, lite för söta i min smak. Jag smaksätter därför mina maränger, de blir vackra och får en annorlunda och spännande smak med lagrad balsamico och tonkaböna.

maranger

ca 40 st

Ingredienser
3 äggvitor
1 dl socker
2 msk lagrad balsamico (använd gärna Verrini Munari´s 7-åriga Oro, köp i min e-butik Olivoljor.se eller i utvalda delikatessbutiker)
1 tonkaböna (finns i min e-butik Olivoljor.se eller hos poivre.se)

Gör så här
Sätt ugnen på 125 grader.
Häll äggvitorna i en torr och ren skål.
Tillsätt 1/3 av sockret och vispa till ett hårt och vitt skum.
Vänd försiktigt ned resten av sockret.
Dela blandningen i två olika skålar.
Riv tonkabönan fint.
Blanda hälften av marängblandningen med den rivna tonkabönan.
Blanda resten med balsamicon.
Klicka eller spritsa till maränger på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i cirka 45 minuter i 125 grader (varmluft 100 grader).

~ av Mia på februari 7, 2009.

Ett svar to “Balsamico- & tonkamaränger”

  1. […] Fast – jag har gjort en egen variant (eller flera) på den traditionella semlan, vad sägs om att blanda grädden med Voatsiperifery (vildpeppar), tonkaböna, äkta vaniljsås, vit choklad och lagrad balsamico? Jag gillar Karlsbaderbullar mer än de luftiga till mina semlor. Om du vågar prova något annorlunda, testa dessa – för de är grymma! Det går åt många äggulor så passa på att göra maränger, kolla mitt recept på Balsamico- & tonkamaränger. […]

Kommentera

 
