Syndiga semlor

Knappt är julhelgerna överståndna innan semlorna dyker upp på stans konditorier och lite varstans. För tidigt tycker jag, man måste ju hinna återhämta sig efter all julmat… Skall även tillägga att jag inte är galen i semlor, egentligen för mycket grädde för min smak.

Fast – jag har gjort en egen variant (eller flera) på den traditionella semlan, vad sägs om att blanda grädden med Voatsiperifery (vildpeppar), tonkaböna, äkta vaniljsås, vit choklad och lagrad balsamico? Jag gillar Karlsbaderbullar mer än de luftiga till mina semlor. Om du vågar prova något annorlunda, testa dessa – för de är grymma! Det går åt många äggulor så passa på att göra maränger, kolla mitt recept på Balsamico- & tonkamaränger.

semlor

Bullar till semlor (Karlsbader), gör en hel sats och frys ned de som blir över

35 st
100 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
1 dl socker
4 äggulor
ca 7 dl vetemjöl

Pensling
1 ägg

Gör så här
Sätt ugnen på 250 grader (varmluft 225 grader)
Smält smöret.
Tillsätt mjölken och ljumma till 37 grader.
Smula ned jästen i en degbunke, häll på lite av degspadet och rör tills jästen är upplöst.
Häll på resten av degspadet.
Arbeta i salt, socker, äggulor och mjöl (spar lite till utbakningen)
Arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter.
Täck degen med lite mjöl.
Lägg på en bakduk och jäs degen till dubbel storlek.

Arbeta samman degen i bunken.
Ta upp den på mjölat bakbord och knåda den med resten av mjölet till en lägg och smidig deg.
Dela degen i jämnstora bitar.
Forma dem till släta runda bullar.
Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper.
Jäs under bakduk till knappt dubbel storlek.
Pensla med ägg.
Grädda mitt i ugnen i ca 5-8 min.

Vaniljsås (hemgjord färdig går också bra)
3 äggulor
1/2 dl socker
2 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
1 msk maizena
1 vaniljstång

Gör så här
Blanda äggulorna i en kastrull ihop med grädde, mjölk, socker, maizena och innehållet i vaniljstången.
Låt allt sjuda tills såsen får en lagom tjock konsistens.
Sila av såsen och låt den svalna.

Mandelmassa (hemgjord men färdigköpt funkar förstås också)
100 g skållad sötmandel (går att köpa färdigskållad)
100 g strösocker

Mixa mandlarna till fint pulver i hushållsmixern.
Häll i strösockret och mixa tills det blir en jämn och slät massa.

Gräddfyllning

2-3 dl grädde
1 tonkaböna (kan köpas i min e-butik, Olivoljor.se, hos poivre.se och i en del delikatessbutiker)
2 tsk Voatsiperifery (vildpeppar ur Gérard Vives´kollektion), går att köpa hos poivre.se
1 msk balsamico (jag använder 7-årig lagrad från Verrini Munari, finns hos mina återförsäljare och i min e-butik, Olivoljor.se)
1 dl vaniljsås
100 g smält vit choklad

Florsocker till pudring

Välj en eller flera smaksättningar av grädden, om du vill göra fler varianter delar du upp grädden i lika delar i olika skålar.
Mängden smaksättare och grädde är beräknad efter 5 st olika fyllningar.

Vispa grädden ganska fast.
Riv tonkabönan fint.
Mortla vildpepparn.
Vaniljsåsen görs i förväg eftersom den måste svalna.
Smält chokladen och låt svalna.

Blanda grädden med de olika smaksättningarna – för mer smak eller om du bara gör t ex en sort ökar du mängden smaksättare.

Skär toppen av bullarna.
Gröp ur bullarna och fyll gropen med mandelmassa.
Blanda till fyllningarna och fyll bullarna med grädde, spritsa eller klicka.
Sikta florsocker över semlorna.

Nya semmelsmaker som garanterat överraskar!

~ av Mia på februari 7, 2009.

Kommentera

 
