Lustfyllt laidback på Lydmar

Du har säkert också varit där, hemma hos den där nyfunna vännen eller på den där festen. Där du kände dig hemma direkt och bara njöt i goda vänners lag, av ljuvlig mat, goda viner och av livet i allmänhet. Så är det på nya Lydmar som i ny kostym är snygg och elegant men avslappnad och det känns som att komma hem till någons tjusiga vardagsrum – i positiv bemärkelse.

Jag har besökt Lydmar både lunchtid och kvällstid, fredagkvällar är det fullpackat, partyhumöret på topp och publiken blandad. Lunchtid är matsalen fortfarande full men tempot är lugnare även om servisen är uppmärksam och alert, gillar förresten servisens outfit – passar konceptet ypperligt.

Lydmar´s lunch sträcker sig mellan 11.30-16.00, perfekt för mig som har flexibla lunchtider och gärna tar en senare lunch. För någon vecka sedan lunchade jag här och valde då sallad med majskycklingbröst, rostade grönsaker och parmesandressing. Salladen går att få i modell mindre och större och för mig var den mindre varianten fullt tillräcklig, blev supermätt.

Idag hade jag en lunchdate med min goda vän (och gamla chef), som tog salladen. Morötterna är perfekt rostade och de svarta oliverna ett välkommet inslag av sälta. U var mycket nöjd och blev även hon mätt på salladen modell mindre.

lydmarkycklingsallad

Jag provade den halstrade, gravade laxen med gräslöksstuvad potatis och kronärtskocka. Detta kan jag tala om var inget mindre än den perfekta lunchen. Laxen, som är en rejäl och mättande bit, var tillagad intill perfektion – gravad och lätt halstrad. Vår förekommande servitör försäkrade sig om att jag förstod att laxens inre skulle vara gravat och inte genomstekt – så jag inte blev besviken när rätten sedan kom in. Sådant gillar vi, alltid bättre att kolla att gästen är med på noterna än att missförstånd uppstår.

Den stuvade potatisens konsistens och smak var utmärkta, kronärtskockan mjäll och mild utan bismak och den finhackade gräslöken, dillkvistar och ruccola samt citronklyfta smekte både smaklökar och öga medhårs. Jag, som är förtjust i snygga uppläggningar och anser att helhetsintrycket är avgörande, ger köket högsta betyg.

lydmarlax

Lydmar´s meny erbjuder sju desserter varav fyra av dem får mig att slicka mig om munnen och sukta. Crême brulée som, om den är välgjord, bara är underbar plus en av mina klassiska favoriter och så marängsuisse som alla gillar fast inte riktigt vågar erkänna. I vanliga fall brukar jag övertala mitt sällskap att välja en annan av de desserter jag vill prova och så delar vi (vid rätt tillfälle förstås), älskar som bekant att blanda…

Nu var det lunch och vi var för mätta för en hel dessert var, ville ändå prova och blev rekommenderade att välja cheesecake med vit choklad och bärröra. Bra val, chokladen bidrog med en len krämig struktur och botten smakade lätt av pepparkaka. Bärröran tror vi bestod av jordgubbar och körsbär, lätt syrlig vilket passade den lite sötare chokladcheesecaken.

lydmarcheesecake

På Lydmar blir man lätt sittande längre än planerat och det känns som om ifall man satt och pratade ett par timmar till kunde man vara kvar till middagen också… Jag hoppas att mina trevliga matupplevelser här är representativa för standarden och kommer att gästa restaurangen många gånger framöver.

~ av Mia på februari 3, 2009.

2 svar to “Lustfyllt laidback på Lydmar”

  1. Åh, vad gott det ser ut!

Kommentera

 
