From Pastrengo with love

För cirka sex månader sedan fick jag ett mail från Ennio Bonsaver, olivoljeproducent i Pastrengo, en mindre by belägen vid Gardasjöns östra sida. De undrade om jag var intresserad av att importera deras olivolja till Sverige. Då och då dimper det ned sådana mail från producenter i olika länder.

Det är klart man är nyfiken, jag vill aldrig neka chansen att få smaka på en gårdsproducerad olivolja och om den är bra – dessutom ha möjligheten att bli svensk importör. Jag bad Filippo, som producentens exportmanager (och son) heter, att skicka mig ett prov för utvärdering. Så skedde och efter att ha provat oljan som var otrolig beslutade jag mig direkt för att ta in den i mitt sortiment.

ennio-bonsaver-bottle

 

Det bestämdes att jag skulle besöka familjen och gården i skördetid så i november gav vi oss av för en tredagars-tripp till norra Italien. Förresten ligger Pastrengo nära gränsen till så långt norrut det är möjligt att odla oliver (45:e breddgraden). Spännande, för trots att jag varit i Italien många gånger har jag aldrig besökt just det här området tidigare. Vi flög till Bergamo och hyrde sedan bil och körde drygt 10 mil till Pastrengo.

Filippo hade ordnat boende åt oss, ett bed & breakfast som låg i närheten av deras gård. Bra tyckte vi, inte så lyxigt men funkar säkert för tre dagar. Gissa om vi blev överraskade, vi hade valt sviten för ett tillägg på 200 kr eller liknande. Det visade sig att Ad Sidera som stället hette låg i en 200-årig byggnad som helrenoverades invändigt 2008.

ennioadsiderasign

Vår svit bestod av två etage där nedre delen var kombinerad köksdel/vardagsrum. På övre plan dominerade en stor rund säng som var typ 2,5 i diameter – gigantisk och jag har aldrig haft så mycket space i en säng för två. ”Incredible” som ägaren Umberto uttryckte det.

ennioroundbed

Badrummet var täckt av marmor och hade jacuzzibadkar. Detaljer i krom och sprillans nytt porslin i handfat, bidé (förstås) och toalett. Eftersom vi hade väntat oss ett enkelt boende med bara det nödvändigaste var detta som en vinstlott och vi stortrivdes. Vi var tydligen bland de första som bebodde sviten sedan den blev helt färdigrenoverad.

Jag har varit med om olivplockning och skörd hos olika producenter tidigare och såg fram emot att se hur det gick till hos Ennio Bonsaver. Tyvärr regnade det under nästan hela vår vistelse i Pastrengo, regn = ingen olivplockning. Men – det är bara att gilla läget och vi träffade och umgicks med familjen Bonsaver och lotsades runt på ägorna av Filippo.

 ennioview
Vy från familjens boningshus

enniofilippo_mia
Filippo Bonsaver och jag

ennioolivtrad
Välskötta olivträd, på ägorna växer olivsorterna Pendolino, Maurino, Rossanel, Leccino, Moraiolo och Grignano

ennioolivermia1
Jag kollar oliverna

enniolemons
och citronerna…

ennioolives1
Nyskördade oliver på väg till pressning

enniopieralisi
Ennio Bonsaver´s olivolja produceras i Pieralisi-maskiner som är ett slutet kontinuerligt system av högsta kvalitet

enniooil
Så här ser nypressad olivolja ut före filtrering


ennionewoil
Filippo har hämtat en 5-litersflaska med färskpressade droppar, smakade ljuvligt

I Italien äter man alltid gott och den här resan var inget undantag. Ägaren till AdSidera, Umberto Segattini driver tillsammans med sin fru Cristina även restaurangen Stella d´Italia. Umberto tar hand om sina gäster i matsalen medan Cristina basar i köket. Stella d´Italia´s specialiteter är sniglar och extremt sällsynt tryffel som bara finns i mycket begränsad mängd lokalt i området och som eftersöks och hämtas på hemligt ställe. Läs mer om Stella d´Italia, tryffel och Umberto

enniostellaentrenight
Time for dinner

enniostellainside
Stella d´Italia´s matsal

enniopastapumpa
Pumpafyllda tortellini, en av Umberto´s specialiteter

enniokalvamarone
Kalvfilé marinerad i Amarone, helt fantastisk…

enniocremebrulee
Creme brûlée, klassisk dessertfavorit – lovely…

ennioterrass
Frukosten intogs på vacker terrass med utsikt över Gardasjön

 enniomia_umberto
Umberto berättar sin och restaurangens historia för mig

En av kvällarna drack vi ett riktigt höjdarvin, en Ripassa från Zenato. När vi skulle checka ut och ta avsked av Umberto plockade han fram en flaska han ville att vi skulle ta med hem. Vinmakaren som är en ”regular” på Stella hade hört hur mycket vi gillade vinet och ville förära oss med en flaska att ta med hem till Sverige. Det kallar jag personlig service!

Italienare är så gränslöst gästvänliga och gör en direkt till mer eller mindre familjemedlem. Det är omöjligt att inte bli förälskad i dessa människor som helt naturligt och generöst bjuder på en så stor bit av sig själva och sitt land. Kanske är det ovanan och att deras sätt är så ”osvenskt” som gör att jag helt kapitulerar och en del av mig alltid vill stanna kvar i Italien…

Umberto delade med sig av sina tankar om bilar, bilkörning och kvinnor bakom ratten med mannen som passagerare. Eftersom jag har kört ganska mycket i Italien föll det sig naturligt att så skedde även denna gång. Min sambo som inte har några manliga issues med att lirka in sig i passagerarsätet gjorde så och överlät bilkörningen åt mig. Umberto berättade att han äger en BMW och en Porsche men ogillar köra bil, han var oerhört fascinerad av att jag som kvinna körde och lät mannen sitta bredvid. Han undrade om jag kunde övertala hans fru att göra detsamma?…

Jag är förälskad i Italien, i dess landskap, mat, människor och kultur. Skulle lätt kunna tillbringa en längre tid där alternativt flytta dit. Trots landets egna svårigheter verkar livet där för en tillfällig besökare många gånger okomplicerat och lustfyllt. Kanske beror det på att man är just en tillfällig besökare på genomresa men jag väljer i vilket fall att romantisera landet som tar emot dig med öppna armar och alltid visar sig från sin bästa sida.

enniotorri2

Det regnade som sagt nästan hela vår vistelse och istället för att plocka oliver fick vi hitta på annat. Vi lunchade med Filippo och hans vän Iréne, åt goda middagar med familjen eller på tu man hand, gjorde mindre utflykter till Lazise där vi inhandlade en försvarlig mängd vin (fråga flygplatspersonalen) och besökte Torri del Benaco som var förtjusande och sista dagen Verona.

enniotorri1

enniotorri3
Båtar i hamnen, en med mitt namn och en med… ja, kolla den längst bort

enniotorri4
Vacker vy över sluttande landskap

~ av Mia på februari 3, 2009.

Ett svar to “From Pastrengo with love”

  1. […] Italienske producenten Ennio Bonsaver skördar vanligtvis sina oliver under november. Vi besökte gården i Pastrengo i skördetid och fick se odlingarna och produktionen, tyvärr inte någon olivplockning eftersom det regnade hela tiden vi var där… Läs om och kolla bilder från vårt Italien-besök. […]

Kommentera

 
