Koreansk lunch på Arirang

På Arirang har det sett i princip likadant ut sedan jag var där första gången för kanske 15 år sedan. Väldigt lite har i alla fall förändrats och det känns rätt skönt för ibland önskar man sig just det oföränderliga och Arirang´s matsal är ren med dova och dämpade färger med behaglig belysning. Under lunchen är gästvolymen ganska hög, publiken blandad och det är en allmänt trevlig stämning. Arirang är Stockholms äldsta koreanska restaurang, har funnits sedan 1975.

Idag intogs lunchen på Arirang. De har öppet för lunch tisdag-fredag 11-14 (kvällstid tis-fre 17-23). Lunchtid är det bra att komma tidigt för man kan inte boka bord under lunchen och vid 12-tiden är kön lång.

M bestämde sig för Kyckling Bokkum, wokad kycklingfilé med grönsaker i sötstark chilisås, jag som åt den rätten sist jag var på Arirang ville variera mig och eftersom jag älskar deras glasnudlar med sötsyrlig marinad och strimlade morötter var valet enkelt (följer till Zapche-rätterna). M som gillar riktigt stark mat tyckte att rätten kunde haft mer styrka men Kyckling Bokkum är i nuläget det starkaste som finns på lunchmenyn.

arirang_kycklingbokkum2

Servisen är alltid välkomnande och även under lunchen är man mån om sina gäster. Jag gillar när man är påläst och kan sin meny. Som idag när jag hade beslutat mig för Kyckling Zapche och servitrisen vänligt föreslog att jag kanske skulle välja Biff Zapche istället som i hennes tycke var bättre smakmässigt. Bra tips för den var riktigt bra, inte bara ok utan så god att jag åt upp varenda tugga. Arirang´s portioner är väl tilltagna (i alla fall för mig) och ofta orkar jag inte äte upp trots att smaken är oantastlig. En av fördelarna med lunch på Arirang är att man blir mätt men inte sådär tokproppmätt som man kan bli på vissa andra ställen där rätterna är fyllda med dolt men mäktigt fett…

arirang_biffzapche1

Äter alltid vällagat på Arirang, så även idag. Lunch kostar mellan 95-110 kr och den är värd vartenda öre. Inte många ställen i den prisklassen kan skryta med så bra lunchmat. Prova även kvällstid, koreansk meny inkluderande kimchi förstås. Ligger på Luntmakargatan 65, T-bana Rådmansgatan, kommer du men bil är det hyfsat lätt att hitta parkering i området (jämfört med city i övrigt), beror på tidpunkt.

Vi hade som tur var en tidig lunch idag, matsalen blev fullsatt allteftersom och när vi lämnade restaurangen ringlade sig kön förståeligt nog ut på gatan.

~ av Mia på januari 24, 2009.

Kommentera

 
