Mitt dagliga bröd…

skulle mycket väl kunna vara det pirogformade urgoda brödet från Tevere på Skånegatan. Välkänd sanning att man lätt tröttnar på allt som man gör till en vana och det skulle säkert hända även i det här fallet. Men – om jag fick välja att under hela mitt resterande liv endast äta ett och samma bröd skulle det bli Tevere´s. Bara utsidan är så vacker med fåror och rikligt med extra mjöl på ovansidan och skorpan är perfekt hård och lite seg. Konsistensen är tät och saftig, tänk dig en scotch brite-svamp ungefär fast lite porösare. När du sätter fingret i brödet reser det sig långsamt tillbaka.

teverebrodet2

Jag bryr mig i det här fallet inte om vad som sägs om vitt bröd (för den här ljuvligheten är vit), det är i mitt tycke landets godaste bröd. Jag som är olivoljeimportör och har provat många olika brödsorter vid provningar anser att Tevere´s bröd är oslagbart. Okryddat med liten sälta och sötma, perfekt! När man provar olivolja är det en fördel om brödet suger åt sig oljan lätt. Detta mitt favoritbröd kommer i tre storlekar – small, medium och large. Det största väger cirka 1 kg och är en större limpa. Dessa är bra att beställa någon dag i förväg för det är inte alltid de finns.

När jag shoppade bröd häromdagen frågade jag vilka ingredienser de använder. Detta är tydligen en väl förborgad hemlighet och det är bara Ali som vet och Ali som bakar. Ursprunget är marockanskt men mer än så vet jag inte. Fick veta att i somras när Ali inte var på plats blev det inget bröd, gräddningen stod stilla och folk blev utom sig. Men visst är det en del av charmen, att tillgången ibland är obefintlig. Får en att längta och sukta och då är det desto godare när väl abstinensen stillas och ugnen går varm igen.

Enligt utsago skall de även ha goda pizzor. Har inte prövat men är bara degen någonting lik brödet är de säkert grymma. Adressen är Skånegatan 81 på Söder i Stockholm.

~ av Mia på januari 23, 2009.

Kommentera

 
