Delad glädje är…trippel glädje

Igår fyllde jag bilen med godsaker, hämtade upp min ”branschkollega” Florence (Florence importerar världens godaste peppar- och kryddsorter från Gérard Vives) och så bar det av till Nyköping. Min kund på Ostbiten fick nyligen dofta på de pepparsorter jag har hemma och blev så förtjust att hon ville ha en personlig presentation.

flo_mia22

Väl framme välkomnades vi, förutom med öppna famnen, av kaffe och nygräddade semlor. Florence visade och berättade om sina kryddor och Susann, Malin (Susann´s högra hand) och jag doftade, jublade och prövade vildpeppar från Madagaskar (Voatsiperifery), Indonesisk långpeppar och tonkaböna. Detta kan jag tala om är smaklökarnas underhållning på hög nivå. Vi mortlade peppar och rev tonkaböna som avsmakades ihop med färsk getost och sedan även blandades i semlans grädde (var smak för sig), vilken hit! Rekommenderas varmt om man som jag inte är stormförtjust i den där stora gräddklicken .

tonkabona
Tonkaböna – smakar vanilj, plommon och påminner om bittermandel

Vi pratade ostar, peppar, olivoljor och annat som sätter guldkant på tillvaron. Det är alltid lika trevligt att hälsa på Susann som berättar om någon ost som man inte kände till innan och visar nyinkomna produkter. Plötsligt var klockan över 12 och vi gav oss av för lunch. Mätta och belåtna återvände vi till butiken och innan vi åkte hem köpte vi med oss lite läckerheter.

susann_flo

 Florence som är fransyska blev förtjust när hon upptäckte att det fanns saucisson sec – fransk torkad (ljuvligt god) korv. Hon köpte en direkt och jag kunde förstås inte motstå heller…

saucissonsec

Jag köpte lite manchego och så valde vi båda en liten Roves Garrigues, har sett dem på Möllans Ost förut men har inte smakat någon tidigare. Skall bli spännande…

rovessingle

Vi lämnade Ostbiten och Nyköping med fulla kassar och återvände till huvudstaden framåt eftermiddagen. Om Susann köpte peppar från Florence och Poivre? Utan att blinka!

~ av Mia på januari 22, 2009.

Ett svar to “Delad glädje är…trippel glädje”

  1. Hej Mia! Nice pictures! What a trip it was indeed!🙂

Kommentera

 
