Min nyfunna krydda i tillvaron

Det lustiga och roliga med mat är att när man börjar utforska en råvara upptäcker man att den kan vara så mycket mer än man förut trott. Så var det för mig och peppar. Visst har jag vetat om att det finns olika pepparsorter från världens alla hörn men har ändå mest använt de vanliga sorterna. Genom en gemensam kund har jag lärt känna Florence som är svensk agent för Gérard Vives unika peppar- och kryddsorter. Jag säger bara WOW – en helt ny värld av exotiska pepparsorter har öppnat sig.

poivrepeppers

Gérard Vives driver sin smakateljé & restaurang i Forcalquier i Provence. Hans stora och genuina matintresse har dessutom fört honom till en värld av unika pepparsorter och bland kunderna återfinns kockpersonligheter som Heston Blumenthal i England, Pierre Hermé, Michel Troisgros och Pierre Gagnaire i Frankrike.Gérard Vives letar unika pepparsorter hos små producenter och flyger dem sedan direkt till Frankrike.

Skillnaden mellan den peppar som du hittar i dagligvaruhandeln och dessa sorter är oändlig. Ursprung och sort anges på varje rör och pepparn är snyggt förpackad i glasrör med metalllock.

Alla pepparsorter har sin egen aromatiska karaktär, min favorit är vilda Voatsiperifery från Madagaskar som är ljuvlig ihop med choklad, kolla receptet på fondant au chocolat. Smaken är intensiv och frisk med citrus- och en ton av mint och aromatiska örter. I sortimentet finns även tonkaböna, vaniljstång, saffran och kryddblandningar.

voatsiperifery2
Läs mer om
Gérard Vives.
Besök poivre.se för att läsa mer och handla smakspäckade kryddor.logo_poivre1

 

 
Du kan också handla vissa pepparsorter plus tonkaböna, vanilj och saffran i min e-butik –
olivoljor.se.

~ av Mia på januari 9, 2009.

Kommentera

 
